Hulp bij materiaal lenen

Hier vind je alle informatie over hoe je materiaal kunt lenen, en terugbrengen.


Lenen & terugbrengen

Hoeveel mag ik lenen?

Je kunt 10 boeken per bibliotheekpas lenen die je 3 weken mag houden.

Hoe lever ik het materiaal weer in?

Je levert geleende materialen zelf in via de zelfservicebalie. Vergeet hierbij niet om op de innamebon te controleren of alle ingeleverde titels vermeld staan. Mocht dit niet het geval zijn, dan kun je dat direct melden bij een medewerker.

Je kunt geleende materialen in elke vestiging van de Bibliotheek Oost-Achterhoek inleveren. Inleveren hoeft dus niet in dezelfde vestiging waar je het materiaal hebt geleend.

Het is ook bij de meeste vestigingen mogelijk om buiten openingstijden materialen in te leveren via de inleverbus. Voor materialen die via de inleverbus zijn ingeleverd geldt de laatste openingsdag van de vestiging als inleverdatum.

Als je materialen te laat inlevert wordt er te laat-geld berekend.

Hoe voorkom ik dat ik te laat ben?

Wanneer je jouw gekozen boeken uitleent, kun je een bon meekrijgen, hierop staat de inleverdatum. Deze datum vind je ook op onze website in 'Mijn bibliotheek' en in de Iguana app.

Is er een haal- en brengservice voor ouderen?

Wij bieden een bieb-aan-huis service. Daarover vind je hier meer informatie.


Verlengen

Hoe kan ik verlengen?

Je kunt je boeken verlengen in onze bibliotheken bij de balie waar je ook je boeken inlevert en uitleent.

Ook kun je boeken verlengen via Mijn Bibliotheek op onze website of via de Iguana app. Lukt dit niet? Dan kun je ook telefonisch contact opnemen via 088-0062929.

Verlengen via de Iguana app

  • Ga in de app naar Uitleningen.
  • Vink de materialen aan die je wilt verlengen.
  • Scroll helemaal naar beneden en klik op de knop Verleng geselecteerde exemplaren.

Verlengen via Mijn Bibliotheek

  • Log in op Mijn Bibliotheek.
  • Klik op Uitleningen en verlengen.
  • Vink in de rechterkolom de exemplaren aan waarvan je de leentermijn wilt verlengen.
  • Materialen die door iemand anders gereserveerd zijn, kun je niet verlengen.
  • Klik op de knop Verlengen.

Betalen

Wat betaal ik als ik te laat ben?

Je betaalt € 0,15 te laat-geld per item per dag, met een maximum per item van € 5,00.  

Drie weken na het verstrijken van de uitleentermijn wordt een 1e herinnering gestuurd en twee weken later de 2e herinnering.

Als de materialen na deze herinneringsberichten nog niet ingeleverd zijn, wordt er een nota met te laat-geld, vervangings- en administratiekosten gestuurd. Worden de materialen dan nog niet ingeleverd, dan wordt er een herinneringsnota gestuurd.

Als er na deze herinneringsnota niet betaald is of de materialen niet zijn ingeleverd, wordt de vordering overgedragen aan een incassobureau. Dit brengt extra kosten met zich mee.


Reserveren & aanvragen

Hoe reserveer ik materiaal?

Reserveren kan via de catalogus op onze website. Via de zoekbalk op de homepagina geef je een zoekterm in. Klik vervolgens in de resultatenlijst bij de gewenste titel op Reserveren.

  • Wanneer je nog niet aangemeld bent bij Mijn Bibliotheek, moet je dit eerst doen.
  • Indien er verschillende bibliotheeklidmaatschappen aan het account zijn gekoppeld, krijg je de mogelijkheid om de juiste te kiezen.
  • Kies de afhaallocatie (de vestiging waar je het materiaal af wilt halen).
  • Bevestig met de knop Reserveer.

Houd er rekening mee dat er kosten verbonden kunnen zijn aan het reserveren van boeken die van buiten de provincie Gelderland komen.


Verlies of beschadiging

Hoe vraag ik een nieuwe pas aan?

Een nieuwe pas kun je aanvragen bij de informatiebalie in een van onze vestigingen. 


Geen antwoord op je vraag gevonden?

Neem contact met ons op